lørdag 5. september 2015

Hvordan stelle Agapanthusen min...

Nå som det nærmer seg kaldere vær og frostnettene snart kan true oss, tenkte jeg å finne ut hvordan jeg kan stelle agapanthusen jeg fikk av min mor på sensommeren.


Jeg fant dette hos "Furulunden": 

Vår:
Rens planten for visne og gule blader.
Begynn å vanne (forsiktig i begynnelsen).
Flytt plantene ut i mai, men dekk dem med noen lags fiberduk de første ukene for å beskytte mot frost, og for at solen ikke skal brenne bladverket.
Fjern et lag fiberduk om gangen. La det siste ligge til frostfaren er over.
Plant dem om eller del hvis behov.
 
Sommer:
Vann godt, men la plantene tørke opp mellom vanningene.
Gjødsle hver uke med flytende næring eller bland gjødsel ned i øverste jordlag.
Slutt å gjødsle mot slutten av august.
Etter blomstring kan man klippe bort blomsterstenglene (men husk å ta frø).
 
Høst:
Reduser vanning og gjødsling.
Vær oppmerksom på tidliger frostnetter, og ha fiberduk i beredskap.
Når høsten er der for fullt, flyttes krukkene til et frostfritt sted.
Sørg for at de tørker godt opp før vinterhvilen.
Vintergrønne sorter trenger lys om vinteren, mens sorter som visner ned, kan oppbevares mørkt.
Vintergrønne planter overvintrer i mellom 1 og 7 grader. Varmere overvintring gir mindre blomster kommende år.
Sorter som visner ned, takler også minusgrader, men telen må ikke sette seg i krukken!
 
Vinter:
Se til at plantene innimellom.
Kontroller at temperaturen på overvintringsstedet holder seg på riktig nivå.
Gi plantene en liten skvett vann hvis de ser veldig tørre ut, men pass på slik at du ikke overvanner.
Sorter som har visnet ned, skal ikke vannes i det hele tatt i løpet av vinteren.
Hvis de nedvisnede plantene har overvintret mørkt, så flytt dem frem i lyset i mars/spril.
Da blir de gradvis grønne.
 
Mye av stoffet har jeg hentet fra "Hagen for alle" nr. 11/2013.

2 kommentarer:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Flotte agapanthus du har. Jeg har hørt at de ikke skal ha gjødsel før om høsten etter blomstring, det funker for mine.
Hilsen ingeborg fra fruhaldshage

Sine sa...

Jøss, finnes det så motsigende råd... Gjødslet ikke du før etter blomstring i det hele tatt?
Takk for innspill, her kan jeg bare lære :-)