onsdag 29. april 2009

solhatter: rudbeckia - echinacea

Jeg er ikke en samler av bestemte planteslekter, men jeg kjenner etterhvert en liten dragning mot Echinacea-rudbeckia-solhattslekten. Det kjekke er at de blomstrer litt sent, august-september. De kan tas inn i vaser og de står lenge. Dessuten blir det flotte tuer som viser igjen i hagen.

Det finnes mye vakkert innenfor slekten, og jeg har dette beskjedne, men fornøyelige utvalget:
  • Echinacea purpurea 'Doubledecker'
  • Echinacea purpurea 'Razmatazz'
  • Echinacea purpurea
  • Echinacea 'Coconut lime'
  • Rudbeckia 'Green wizard'
  • Rudbeckia 'White swan'

Bilder av mine solhatter, (noen bilder er lånt fra nettet):


'Coconut lime'


'Razmatazz' (søsteren til Coconut lime!) - bilde lånt herfra.


'Doubledecker' - førsteårs blomstring. Derfor har ikke "andre etasjen" kommet skikkelig. Den skal vel omtrent bli slik:


Bilde lånt herfra.



Vet ikke hvilken type purpursolhatt dette er, men det er "den vanlige".


'White swan'

'Green wizard' - nettbilde lånt herfra.

---
Og så skulle jeg gjerne hatt:



Den er jo bare en drøm.

3 kommentarer:

Sagae sa...

Har også begynt å få sans for solhatt - plantet 5 stk i fjor - bare 3 slag - White Swan, Magnus og den vanlig. Ikke alle har vist seg enda så jeg er litt bekymret men 2 av dem har akkurat begynt å vise skudd. Har også plantet White Swan fra frø i år og 2 har spiret.
Jeg synes de er et nydelig innslag i hagen sent på sommeren.

M.E.V. foto sa...

Den siste er jo bare lekker! Mange flotte solhatter du har:) Jeg har bare en nydelig gul og en fylt rosa...

Marina sa...

Å ja, jeg har for få blomster i min have og må helt sikkert have solhat, det er en fantastisk buketblomst og blomsterne står så smukt netop til efteråret.