tirsdag 2. mars 2010

Hvordan tilpasse gammel hage?

Vi har fått oss en fritidsbolig i form av et gammelt sjarmerende hus. Hagen er forholdsvis stor, men skråner ganske godt. Dermed handler det om å finne løsninger som er gode både med tanke på ferielivets late sider, vedlikehold og helhetsinntrykk.



Vi er opptatt av at vedlikeholdet skal være enkelt og ikke kreve noe ukentlig arbeid, at det skal finnes koselige uteplasser, og at vi skal kunne bruke mer av hagen enn tilfellet tillater i dag.




Så derfor lurer jeg på om noen kan si noe om gammel hagestil som kan passe til dette huset, kanskje noen tips til løsninger? Jeg vet at bildene ikke gir en riktig forståelse av virkeligheten, men det er da noe.

Håper på svar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sats på blomstrende busker og løker heller enn staudebed. Og velg dine stauder med omhu slik at de blomstrer når dere er der og slik at de krever minimalt med stell.
Og få på plass sitteplass først. ;)

Marina sa...

Å hvor spændende. Jeg glæder mig til at se hvad i finder ud af efterhånden. Jeg har selv haft kæmpehave ved et firtidshus og det er overordentligt vigtigt at det ikke bliver en byrde når man kun kommer der af og til. En lidt vild stil med plads til vilde blomster mellem blomstrende buske og smukke træer er hvad jeg foretrækker. Der skal efter min mening kun nødigt være for meget at luge for det er ikke nemt at gøre ordentligt når man kun kommer af og til. Derimod er pasning som beskæring ikke så vanskeligt fordi det ikke skal gøres hele tiden.