tirsdag 12. mai 2009

Acer palmatum dissectum - magisk spindelvev

Det er noe med disse bladene som fenger meg,



De har en slik vakker form, og i mengder blir dette sløraktige spindelvevet nesten magisk.



Spesielt opplever jeg det på våren når bladene springer ut. Da er de limefargede, saftige og friske. Utover sommeren blir de litt blassere, og da er ikke dette treet noe spesielt, synes jeg.

Men nå om våren...


Da nyter jeg formen og fargene.



Til høsten begynner busken å brenne heftig noen uker før den slipper løvet og går i hi. Jeg kommer garantert tilbake med innlegg om det også. Her er et bilde fra oktober i fjor.



Og her fant jeg visst et eldre bilde fra 2006. Da var den nyinnkjøpt. Den har vokst litt siden det og blir bare finere og finere.



Det kjekke med hage er jo at man alltid lar seg begeistre.

5 kommentarer:

Miamaria sa...

Ja, det var rett og slett nydelig det der. Kanskje jeg også kan ha sånn, hvis jeg har det inne om vinteren? Fikk lyst på!

Sagae sa...

Den er alldeles nydelig! Har hatt lyst på noen Acer lenge men det er alltid noe som kommer i veien for planene.

Synes du har vært flink til å få den så fin i krukke - jeg tar liv av det meste større ting jeg planter i krukker.

Sine sa...

Miamaria: Aner ikke hvor mye kulde den tåler jeg... Men du har jo flott drivhus!

Sagae: Rart du sier det, for denne har faktisk blitt vanskjøttet noe. Den har kun fått noen vannkanner med flytende gjødsel i all sin levetid, ikke påfyll av jord og i tillegg vært utsatt for skjoldlus (to år siden). Men i år har den fått kugjhødselkompost, mer jord og er så fin atte. Den står lunt, det er vel det eneste godet den har. Jeg har hatt duk med singel på toppen, men fjernet det i år.

Marit sa...

Den var nydelig! Den passet jo kjempefint til å ha i krukke :-)

in my garden sa...

Ja veldig artig blader på treet.Syntes det ble fint i høstfarger også.