onsdag 3. juni 2009

Boa

I går, da jeg hadde en økt i hagen, lot jeg denne være i fred.

(Bilde fra Bioforsk)

Og nå er jeg ikke sikker på om det var et godt valg.
Jeg satt en stund og så på den, grublet over om jeg skulle klippe den eller la den være. Sånn rent umiddelbart vil jeg klippe alt som heter eller ligner på snegler, men så har jeg da lest at denne verner om sitt territorium og ikke slipper andre snegler inn dit. Den spiser heller ikke så mye av blomstene.

Den legger dog opptil 500 egg i sesongen og har en levetid på tre år... (æh). At den ikke opptrer i store masser har jeg derfor et problem med å forstå. Jeg har funnet et par slektninger andre steder i hagen også, så kanskje jeg bor i et boarede...

Det underlige er nemlig at jeg nesten ikke har funnet iberiasnegler i år, Jeg tror jeg har tatt 5 stk. Og plantene mine ser ikke ut til å bli nevneverdig spist på heller.

Jeg trodde det var et pinnsvin jeg mener jeg så en kveld, men nå lurer jeg på om boaen har inntatt området. Så får vi se hvordan det ender da, med 500 nye per allerede eksisterende og multiplisert med tre år og nye 500 stk pr eksisterende eller noe i den duren. Hvor kan de ta veien...

Grøss!

4 kommentarer:

Taleia sa...

Nå har jeg ikke så mange boaer (tror jeg) i hagen. En og annen slenger innom men har ikke sett at de gnager på plantene. De holder seg mest der det er skogbunn. men svart skogsniel har jeg masse av! Hva de har levd på i det siste vet ikke jeg, men de er enorme! Så nå står det skåler med juleøl rundt omkring. Jada, her blir det fest. Det minker på petuniablader nemlig!

Anita fra hjerterommet sa...

skremmende å tenke på hvor fort de formerer seg.. de andre 500 som du får i løpet av sommeren vil jo også produsere 500 stk HVER.. herregud, blir jo sprø av å tenke på det.. og ja hvor er de egentlig???

Randines hageblogg sa...

Jeg klipper alle snegler uansett, og grøsser nok mest over Boasneglene...
Lenge kalte jeg dem Leopardsnegler og synes de er uhyggelige uansett hvor nyttige de måtte være i hagen.

in my garden sa...

Snegler ,ingen hyggelig sak..
Men med en slik formering kan det jo bli interessant,he he.
Nydelig strikke sett du har strikket.