tirsdag 2. juni 2009

hage og strikk

Det er sol ute, men forholdsvis kaldt. Og det betyr at det har vært lite uteliv i form av stolhaging, men noe mer arbeid. Jeg har faktisk fått luket en del og ryddet opp litt, både basseng og vannleker og venteplanter. Jeg har klart å ta stikling av klematis, og den vokser og koser seg. Det er jeg litt stolt av, selv om det bare var å stappe et brukket skudd i jord. En del stiklinger og jordbærplanter er pottet om, så nå ser det litt mindre verkstedaktig ut. Det ser nemlig til tider mer ut som et arbeidsrom enn et hvilerom i hagen. Egentlig burde jeg hatt arbeidsbenken min litt lengre unna uteplassen, men det er jo så koselig å stå og jobbe der de andre er.


Under min arbeidsøkt ute, oppdaget jeg plutselig at klematisen 'Miss Bateman' blomstrer. Var ikke det tidlig? Det er nå så mye som blomstrer rekordtidlig i år...



Denne planten står i potte, og ser foreløpig ut til å trives med det. Da kan jeg flytte den dit jeg vil, når jeg (eller husbonden) vil. Han fikk kjøpt seg ei tralle til det formålet i fjor, så det er egentlig problemfritt. Litt utstyr og verktøy kan fikse det meste.



De er fløyelsaktige, blomstene.Så yndige.
Men det er fortsatt mye igjen. Det er bare kommet noen blomster nederst, så jeg gleder meg til den forhåpentligvis dekkes av kremhvite blomster etterhvert.



Når det blir kaldere, er det koselig å strikke litt.
Dette settet under skulle jeg gjerne ha skrytt på meg, men jeg er ikke der, kan en si. Jeg er så heldig å ha fått det i gave til lillemor. Syntes det var så fint at jeg bare måtte blogge det. Mønsteret er fra SandnesGarn.


Nei, mine strikkeprosjekt kan ikke være av den størrelsesorden som det. Nå er det sommerlue til lillemor jeg strikker. Hun å jo ha ei lett lue nå på sommeren. Og strikkemarkøren har jeg fått av fireåringen her. Det var opprinnelig mobiltelefonpynt, men siden jeg fikk to av dem til jul, fungerer denne som strikkemarkør.


Det strikkes så mye fint rundt omkring på hobbyblogger, og jeg smittes i all enkelhet.
I august er det slutt på permisjon og tilbake til jobb, så jeg må nyte friheten og hjemmekosen så lenge jeg kan...

5 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Å, min nyinnkjøpte Miss Bateman har masse knopper. Nå gleder jeg meg til den kommer i blomst:-)

Anita fra hjerterommet sa...

Nydelig klimatis! Har en flott lilla selv ved inngangsdøren. Visste ikke det var mulig å ta stiklinger av den, det skal jeg jammen teste ut. Takk for tips.

Maiblomst sa...

Flott blomar! Eg har også Miss Batemann i ei stor potte, men den blømer ikkje ennå på ei stund ser det ut til.

Randines hageblogg sa...

Flott Miss Bateman, min har også akkurat kommet med sin første blomst, kjekt med tidligblomstrenede klematis.

Nydelige strikk både settet og den lille sommerluen.

Nå kan snart vinden stilne litt, det har blåst nok for en stund!

nefertiti sa...

Kjempefin den klematisen. Ført opp på ønskelisten ;-)