tirsdag 30. juni 2009

Med Eggum til Hægebostad og hjem igjen

Fra en strand i Thailand...



skulle en nesten tro dette var.
Idyllen er stor, varmen intens, men luftfuktigheten sannsynligvis langt lavere. Vi befinner oss nemlig på Eiken i Hægebostad kommune, nabokommunen til Lyngdal, innover i landet.

Vi har vært på dagstur sørover i dag, og fant denne lille perlen hvor vi slo oss ned, grillet, kjølet oss ned gjennom bad, øvde på svømmetak med seksåringen og nøt solen. Og det var bare oss der. Herlig!

Ei lita hytte ved dette vannet hadde ikke vært å forakte. Tenk å starte dagen med et morgenbad ti meter fra hytta... Men de få som sitter på slike, holder nok godt på dem. Det hadde jeg også gjort.

Det er nok i lengste laget med en dagstur sørover. Vi brukte i underkant av 3 timer hver vei, men siden vi hadde et ærend på sørlandet, ble det slik. Og det gikk forbausende godt. Jan Eggum underholder oss alltid med viser i bilen og hele familien synger med. Jentene vil alltid høre nummer 2 og 15, jeg vil høre nr 1 og 12 og pappa hører alt. Vi synger, nynner, lytter til tekstene og drømmer oss gjennom flott norsk natur.

Nå er vi hjemme igjen og barna sover godt i sengene sine. Pappaen og jeg sitter og surfer, leter opp sommerkonserter og er i sommermodus. Jeg finner en konsert jeg kan tenke meg, men må handle raskt om jeg skal realisere ønsket...

Av alle - i morgen spiller Jan Eggum i Stavanger...

7 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Tenk av alle steder i verden.....på tur til Hægebostad. Men det er riktig vakkert i Eiken er det:-) Da du skrev om biltur med Eggum, kom jeg til å tenke på den sommeren vi kjørte gjennom Polen til Warzava og hadde Øystein Sunde som reisefølge. Hyggelig:-)

Anonym sa...

Eiken er et veldig flott sted, i motsetning til den nitriste nedre delen av Hægebostad (med hilsen fra en som er plassert i fire mil lenger sør i nabokommunen.) :D Her blir det for øvrig dagstur motsatt vei til helga. :D

Anonym sa...

[...]som er plassert fire mil[...]

Ble en "i" for mye; må være sommervarmen ;)

Sine sa...

Jeg er enig i at nedre Hægebostad er kjedelig, men det er mange fine hager man kjører forbi på vei sørover mot Lyngdal da.

Anonym sa...

Ja, særlig i Kvås (nordligste del av kommuenen vår) er det mange flotte hager; ikke minst en del som har hatt samme eiere/eierfamilie gjennom mange, mange år og det bærer en god del av disse hagene preg av. :)

Anonym sa...

[...]kommunen vår[...] Hm, jeg mister rettskrivingsevnen i varmen, jeg... Muligens en reaksjon etter all sensureringen. :)

Sine sa...

Det viktigste er at en kommuniserer, ikke sant. Og jeg skjønte hva du mente.
Nå er det ferie!