torsdag 25. juni 2009

Spiselig

I hagen vår vokser det meste ganske godt nå, og ettersom jeg er litt hagesløv for tida (og har fått bihulebetennelse på toppen, hulk ;-) ), så ser det mindre pent ut.

Men noe vokser godt til alles fornøyelse. Det er nemlig noe spiselig i hagen vår nå, og spesielt i pallekarmen. (Vi må ha flere til neste år...) Jeg har i et tidligere innlegg omtalt ruccolasalaten. Den hentes inn hver dag til middag, og det er jentene som besørger innhøstingen. De elsker det. Og så finnes det krydderplanter som vi blander i det meste. (De står godt skjult inni all ruccolaen her, jeg har klippet den ned litt i dag for å slippe lys til.) Det er så kjekt å kunne gå ut barbeint og klippe inn frodige blader og løk!



Gulrøttene begynner å få en fin størrelse. Jentene har hentet inn gulrøtter en stund, fra de minste tynne sakene til de av mer normal størrelse nå. Jeg sådde jo tett, så det har ikke vært problem med tidlig høsting. Og så er hensikten med å så disse slett ikke matauke, snarere glede over å se hva som skjer i naturen og hva vi kan bruke den til. Seksåringen synes disse gulrøttene er aller best for de er så søte. Og økologiske!



Bak huset finner vi de to bærbuskene våre som forbereder seg på å gi glede. Det blir mange solbær i år, men vi må vente en stund til.



Og ripsen likeså...



Så er det tomatplantene mine. Det skal visst bli tomater også. Jeg synes det er så utrolig gøy å kunne dyrke noe spiselig her,for alle koser seg sånn med det.



Plommene kommer også, jeg holder på å tynne ut litt blant karten. De kommer i september. Mmmm. Jordbær har vi spist, de ble riktignok ikke så store, ei heller så mange, men de var gode!
Det er deilig med slike ruslerunder i hagen på rolige formiddager. I ettermiddag blir det mer støy og fart her, for nå står bassenget klart med vann i. Tenker jentene blir ekstatiske når de kommer hjem fra barnehagen.

1 kommentar:

nefertiti sa...

Ja, det er utrolig kjekt å kunne gå ut i hagen og hente seg noe når en skal lage middag.

I år har jeg ikke tullet meg til å sette pallekarmen opp utenfor kjøkkendøren slik jeg hadde i fjor, men det går like greit å stikke ned i hagen og plukke.

:-)