fredag 2. januar 2009

Fornemmelse for vår

Det har blitt lite blogging i det siste, men jeg vil ønske dere alle et riktig godt nytt år med mange gode hagestunder. Jeg gleder meg til å følge mange hageblogger og hager.

Av en eller annen forunderlig grunn skjer det noe med meg 1. januar - i mitt sinn begynner våren å gjøre sin ankomst. Jeg har riktignok sagt til meg selv flere år på rad at det er selvbedrag, men likefullt får jeg fornemmelse av vår når jula er over og julepynten pakket vekk. I dag datt for eksempel en frøkatalog i postkassen, sola skinte fantastisk - ja det lignet en aprildag og jeg kikket lenge opp mot himmelen for å riktig ta lyset til meg, nye, lette og fargerike primulaer preger blomsterforretningene og vi begynner hverdagene igjen. Jeg får lyst til å åpne terrassedøra og slippe våren inn. Men ute er det bitende kaldt, og mørket faller tidlig på. Det hele er nesten som en drøm, som en pike med svovelstikker.

For når det har gått noen dager eller uker, innser jeg at jeg skal lengte mot vår ganske lenge ennå. Jeg liker ikke januar og februar, så enkelt er det. Kanskje vårfornemmelsene mine er mitt forsvarsverk mot de mørke, tunge og våte månedene her. Jeg tror det.

Derfor skal jeg klamre meg til dem, takke for at de bedrar meg en stund. Det er helt sikkert godt ment.

5 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Godt nytt hageår til deg også!

Vårfornemmelsene synes jeg nok du skal holde fast på når de kommer, drømmen om en ny vår......

Marit sa...

Godt nytt år! Hyggelig å ha vårfornemmelser i januar, for det er da vi trenger å bli minnet på at våren kommer engang :)

Linnemi sa...

Ja, slik er det. :) Først innbiller man seg at den mentale sevjen stiger, deretter gjør den faktisk det.
Godt nytt hageår til deg også. :)

Ellen Walnum sa...

Godt nyttår til deg Sine! Godt å ha deg tilbake på bloggen:-)

Jeg er akkurat som deg, med en gang vi har rundet nyttår får jeg vårfornemmelser. I år har jeg tenkt å korte/forbedre ventetiden med frø og stiklinger:-)

Røsslyng sa...

GODT NYTT ÅR!
Forhåpningsfull og utålmodig ventende på våren jeg også når vi bikker årskiftet, men det må vel være slik skal vi holde ut januar og februar ;)