mandag 26. januar 2009

Sol og bollefest

Jeg ser Randine kaller dagen for årets første hagedag. Hun har gjort langt mer enn meg, men vi har til felles at vi har vært ute og gjort noe hagerelatert. Iallefall planterelatert. Nydelig solskinn lokker folket ut.

Jeg hadde ikke rare ærendet, men ettersom treåringen har lekt med en innkjøpt liten plante (les: tømt jorda i trappene og lekt med røttene), måtte mamma reparere med påfyll av mere jord og større potte. Det ble gjort ute i sola. Og jeg simpelthen elsker å se bilder med skygge på. Er det ikke fantastisk?



Det gir stor glede å få komme ut litt.
Ut i verden også...
For jeg har stor glede av å lese danske Liselottes blogg, Slagt en hellig ko. Hun skriver så fint om livet, om "ingenting", eller rettere sagt det som vi sjelden legger merke til. Jeg føler meg beriket av å lese bloggen hennes. Den anbefales herved.
På bloggen har hun også lagt ut oppskrift på kardemommeboller, og det var kardemommebolleproduksjon som skulle bli den store ettermiddagsaktiviteten her i heimen i ettermiddag. (Når pappa jobber kveld, må vi jentene finne noe annet trivelig å kose oss med.)
Mamma besørger deig.
Og når den er klar, reiser de små dronningsvimene seg fra sofaen foran TVen (ja, TV er en kjærkommen barnevakt innimellom!) og gjør seg klare til aktivitet. Det må være vidunderlig å få servert så mye på sølvfat. (Nyt det så lenge dere kan, jenter, det tar nemlig slutt!)
Vel! De fikk energi, dronningene, da de så deigen.





Og saktens ble det boller...


Og så måtte mamma ta resten.




BOLLEFEST
tenkte jeg...

Men så smakte jentene på bollene mens de kikket mot mammaens "er-de-ikke-gode-vel-øyne". Tja, de var jo greie de, sa seksåringen høflig. Treåringen har ennå ikke kommet opp i samme høflighetssfære, for hun sa rett ut at det var de slettes ikke.

Jeg kjente det også... Til tross for at bollene var lette som fjær, luftige og virket helt fantastiske, var det noe med smaken. Min lille vri med mindre sukkermengde var altså ingen suksess. Jeg trodde ingen ville merke det... Teft for søtt har de søte små iallefall!
Bollene ligger i fryseren nå.
Pappa kan få,
sa treåringen.

2 kommentarer:

Maiblomst sa...

Bollebaking er ein kjærkommen aktivitet.:-) Og rundstykker er eit lurt kvardagstriks. Guttane mine elskar rundstykker med smør, og dersom nokon vaksne uforvarande skulle kalle det boller, får dei klar beskjed om at det heiter rundstykke! He, he, nå fekk eg og lyst å bake, men gjæra vart oppbrukt på laurdag.....Sola i går var deilig, men her går det i influensa, så eg fekk ikkje nyte den ute. :-(

Ninas Drops sa...

Hi hi..bollene så jo gode ut da...
Pappa får ta syltetøy på han.
Drops
Ps... sukk våren ja..hm..langt unna her den ...maaaasse snø nemlig..