søndag 13. september 2009

Plommer

Nå har vi altså i uker frotset i plommer. Det så ikke ut til å skulle bli den store avlingen i år, men sannelig bugnet det med plommer.



Jeg tynnet ut karten ganske godt i sommer og tenkte at det var bedre med færre og store, søte plommer, enn mange små og beiske. For det har sannelig vært mye smått og beiskt tidligere år.



Det slo til! I år har plommene vært store, søte og nydelige. Vi har kunnet hente inn kilovis. Store skåler hver dag, til ungenes fornøyelse. Ja, min også. Jeg simpelthen elsker plommer. Det gjør alle jentene her i huset, men bonden kan visstnok spare seg. Jeg tror ikke han har smakt plommer i år, jeg.



Jeg hadde aldri kunnet sagt nei til en slik fristelse.



Og jeg er så glad for at vi lot det gamle treet stå da vi endret hagen for noen år siden. Det var på nippet.

Kanskje treet takker oss nå...

Da takker vi tilbake.

Men nå er det slutt, sesongens siste plomme er inntatt og det er et år til neste gang.
Slik er det.

2 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Å de plommene så deilige ut, minner meg om barndommen da jeg satt oppe i treet vårt og spiste og spiste:-)

Villrose sa...

Så gode de ser ut!

Det fine med spiselige ting i hagen er å riktig fråtse i sesongen, og så glede seg til neste sesong resten av året :-)