onsdag 22. juli 2015

Julistatus

Sånn ser deler av hagen min ut nå i juli. Ikke så mange blomster for jeg har satset mer på form og kontraster med årene.

Det er lettere å holde en slik hage for en travel trebarnsmamma.


Når disse hvite astilbespirene blomstrer, som de gjør nå, så er de nydelige. Kritthvite og frodige. De dukker opp stadig flere steder i hagen fordi de vokser så villig og er så lette å dele.


Lavendel hidcote blue har overvintret og serverer nå sine mørke blå blomster med nydelig duft.


Jeg elsker lavendel, og skal forsøke å holde denne i live.


Hengebjørka i bakgrunnen vokser villig og klippes noe hvert år slik at vi kan passere under den.


Så ser det ut til å bli villig hortensiablomstring om litt.


Syrintreet vårt fikk hard medfart i en av vinterens stormer, og denne oppbindingen her sikret blomstringen, men greina må nok kuttes snart.


Og her midt inni de blå veronicaene mine, leker margerittene seg. Det blir nesten som en margerittbusk...


...selv om plantene bare er naboer :-)


Prydgress har vakker form.


Kontraster i form

Kontraster i farge


Dette elsker jeg.


Og her er litt krydder og reddiker (med speil i bakgrunnen)


Jeg høster to med det samme, store og flotte. Men det blir de gjerne når de får god plass. Jeg sådde bare en håndfull.

- - -

Også i hyttehagen vokser det villig, her er en gul søyleosp.


Og gule dagliljer som står godt til sammen med stormarikåpe og klaseormedrue



Ja, det var foreløpig julistatus.
Fortsatt god sommer.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg likte veldig godt måten du har satt sammen former sammen med de hvite astilbene!

livihagen.blogspot.com sa...

Du har fått det kjempefint til, både med farge og form. Jeg deler din begeistring for ditt valg av planter og prydgress. Nydelig. Fortsatt god sommer.

Haukaas lille hjem sa...

Flotte farger og kontraster i form og struktur. Masse flott å se. Kan jeg spørre hvordan du får astilbene til å trives, er det fuktig der de står? Jeg har også hvit astilbe men den står bare å sturer i bedet.

Sine sa...

Hyggelig du likte det. Tja, det er nok bed som ikke tørker ut, moldrik jord, men jeg synes egentlig de vokser godt overalt (har hatt noen i krukker et par år også). Jeg har en annen hvit type astilbe i hyttehagen, og den er mindre frodig. (Kan være at jorda der er mer skrinn eller at det er en annen type. Litt usikker. ) jeg gjødslet alle bedene et par ganger i sesongen.

Sine sa...

Takk, så hyggelig. God sommer til deg også.

Sine sa...

Så hyggelig å høre. Ja, astilbene gjør mye ut av seg når de blomstrer. Jeg liker dem veldig godt.