søndag 14. desember 2008

Julesnop og tradisjoner

I min jakt på nye, spennende snopeoppskrifter, har jeg foruten de som er lagt inn under kommentarene i forrige innlegg - tusen takk for dem, de skal prøves! - kommet over noen inspirasjoner i månedens Bolig Pluss.





Tenkte jeg skulle legge inn bilder av fristelsene.

Her er sjokolade med pistasjenøtter på:


Og så noen "tranebærdrømmer":


Mokkakuler:


Marsipan med granateple:


Peppernøtter med sjokolade (jeg skal prøve Solfrids med hasselnøtter istedenfor)

Og til sist ren marsipan i gøyale figurer:


Jeg har ligget sjuk store deler av uka, og har derfor ikke fått gjort framskritt på bakefronten. Men husbonden er seg sitt ansvar bevisst - han har tatt med jentene på det han har så koselige minner fra da han var liten, nemlig forme marsipanfigurer og -snop.

Så mens jeg har holdt sengen med beskjed om at "dette KAN jeg", så har han og jentene slått BoligPluss' sine profesjonelle konfekt og gøyale snømannfigur ned i støvlene med dette:



Se hvor kjærlig utformet denne karen er. Med sjokoladetrukne ski og hatt med kokossnø på. Lettere rødsprengt i fjeset etter en strabasiøs ferd i fjellene.

Jeg ble helt rørt da jeg oppdaget ham stå kjølig og innpakket i plast i dag. Kan bare forestille meg mange varme barndomsminner i den.

Ellers har følgende marsipansnop også blitt produsert:


Litt lite igjen av de rosa bitene, men med opp til flere prinsesser i heimen, er det forståelig.

Heretter skal marsipanforming (for vi kjøper marsipanen...) være en del av tradisjonen i heimen. Og husbonden er utnevnt til prosjektleder.

Selv skal jeg ta prinsessene med på noen av mine minner til uka. Kanskje dere får en titt... ;-)

5 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Ja her var det sandelig mange lekkerbiskener, men jeg er enig i ta marsipan skiløperen tok kaka!!

Rekkehuset sa...

Så flink pappa da! Han fortjener skryt både for initiativet og resultatet!! Tror absolutt ikke det kunne falt min mann inn å lage marsipan med ungene..
Jeg har også sett meg ut noen julegodter fra det bladet som skal prøves, må bare finne tid til å gjøre det.
Ha en fin uke:-)

solfrid sa...

På bedringens vei håper jeg?

For en herlig skiløper! *flink*


Vi venter til absolutt siste time før marsipanlaging. Det blir liksom borte. Hm, merkelig.
Nøttene har jeg ikke fått lagd ennu, men håper på i kveld. Fikk lagd Gundas kuler i går. De var meget gode. *deilige...*

God bedring!

Marianne sa...

Åååå, så mye godt! Skjønner at jeg har mye å gjøre på "fri"dagen i morgen. Takk for inspirasjon : )

Sine sa...

Ja, pappaen er flink. Nå ønsker han å lære å lage lefser...

Solfrid - jeg er bra nå. En liten medisinkur hjalp godt på.

Ha gode bakeprosjekt. Jeg må selv komme i gang.