torsdag 26. februar 2009

Bølgelengder og farger

Gjett hvem som ble liggende og ikke fikk sove i går kveld fordi hun ble i tvil om det var rødt som hadde lengst bølgelengde.

Jeg måtte rett og slett sjekke det ut i dag... he he. Det stemte.


Her er en oversikt over fargenes bølgelengder.
Og her ser en det visuelle spektrum:


Vi kan jo ikke se alle de elektromagnetiske bølgene (og godt er det for jeg hadde blitt bekymret for hva vi utsettes for av stråling). Det er de bølgelengdene fargene ligger innenfor som øyet vårt kan se. Og jo kortere bølgelengder, jo farligere. Huff.

Og så kan en undres om hvorfor jeg skriver om dette... Og jeg kan ikke svare at jeg har en spesiell interesse for det, men jeg liker å finne ut av ting. Jeg liker å få fred. Derfor!
Og så er det kjekt å friske opp gammel fysikk da.

(Tenk om vi hadde hatt internett da jeg gikk på skolen - så mye enklere alt ville vært. Ja ja, det er jo ikke bare bare med internett heller da.)

Ingen kommentarer: