torsdag 31. desember 2009

Bloggåret 2009

Årskavalkader er vel vanlige på denne tiden. Med et nytt år for døren, drar vel tankene også bakover for å se hva innholdet siste år har blitt. Nå har ikke jeg tenkt å dra et lengre foredrag om hvordan forrige år var for oss, jeg tar snarere en liten gjennomgang av hva blogginnholdet har vært. Der har fokuset vært hage og litt familie.

JANUAR


Januar er ofte en lang og sur måned her på vestlandet. Det blir for mitt vedkommende lite hageinnhold. I regvær prøver vi å finne på hyggelige inneaktiviteter. Baking er alltid kjekt!



FEBRUAR

I februar dro vi på vinterferie til Sirdal, og der ble det masse snøleking, god mat og strikking. Eldstejenta vår som da nettopp var fylt seks år lærte å strikke. Stor stas. Men stasen er det vel så som så med nå, hun er heller mer fokusert på fingerhekling. Lange nøster av fingerheklet materiale ligger rundt omkring, og jeg vet ikke hva jeg skal bruke det til. Men hennes iver og glede er ubeskrivelig, så da så.
I februar kom det også snø. Og på våre kanter er det også alltid stas. Når jeg ser snømengden på dette bildet sammenlignet med de snømengdene vi har nå, er det jo beskjedent. Men snø er fredfullt og rent, og det er deilig på mørke dager.



MARS
er vel måneden som bringer våren for alvor inn i heimen. Og jeg elsker akkurat det. Jentene sådde litt i barnehagen som de kom hjem med



og en og annen snøklokke ble hentet inn som vårgave til en rørt mamma.

APRIL

er vel en mellommåned hva vår og hage angår for mitt vedkommende. Stadig mer dukker opp fra den mørke jorda, men det har ikke tatt helt av. Det som imidlertid hadde tatt godt av i min hage her, var krokusene som hadde flerdoblet seg. En stor glede å finne en slik skjønn skatt i bedet.


Og i april oppdaget jeg jo også den blomstrende ripsen som jeg ble vilt begeistret for. Den var så nydelig, og fargen i den på denne tiden av året var betagende. Dermed ble det pynt ute.



MAI

I mai kom pallekarmen på plass. Den ble malt og fylt med jord og krydderplanter. Kjekt hele sesongen.
I mai har vi også bursdag her, og en aktivitet var muffinspynting. Det ble massevis av pynt til barns fryd.


Og disse lilla alliumene var vakre i mai. Mai er en fantastisk måned.


Hagen er vel på et toppunkt i mai. Under her blomstrer rhododendronen. Det var rik rhododendronblomstring i år. Det er vel nesten annenhvert år at det er slik etter mine erfaringer.



JUNI

I juni ble jeg saftmaker. Hylleblomstsaft ble laget. Et kjekt eksperiment som jeg helt sikkert kommer til å gjenta til sommeren. (Og nå til jul fikk vi saftkoker, så det skal saktens bli saftlaging neste år, både av rips og solbær.)


De hvite alliumene 'Mount Everest' blomstret vakkert i juni. Håper de kommer fram dette året også. Jeg syntes de passet så godt til bambusen og den blå valmuesøsteren.

Peonene er også juniblomster. Kanskje juni også er en toppmåned hva hage angår. Jeg gleder meg allerede til neste år.


JULI

er jo sommermåneden de luxe, om enn ikke hagemessig. Da er iallefall min hage noe laber. Mye er avblomstret, annet er på vent. Men smoothie er alltid en bankers som fyller sommerdrømmene.

Det var likevel et lite høydepunkt i hagen i juli, og det var at yuccaen min blomstret for første gang. Den dør kanskje etter det, det gjenstår å se til våren nå. Den var et syn, men burde nok fått en bedre plassering i hagen.

AUGUST
kom og jeg begynte å jobbe igjen. En klassetur til Kulturstien på Bru var flott. Det er kjekt når en kan blande kultur og natur. Her er et bilde av trestammer som er utformet som et NÅ. Jeg lar det være opp til den enkelte å legge betydning i det. Jeg har min.


SEPTEMBER
I september var det flott vær. Eldstejenta vår fikk sin første fisk fra brygge. Det var stor stas selv om den ble sluppet uti igjen.

Og så er september måneden for plommer. Jeg elsker vårt gamle plommetre som er 40 år og som gir kilovis med plommer. Nesten hver eneste en blir spist. I år var de spesielt gode, og jeg tror det var fordi jeg fikk tynnet ut blant kartene i juli.


OKTOBER?
Så ble det noe dødt her på bloggen utover høsten. Jeg var plutselig blitt lei hagen og hadde ikke så mye å blogge om. Kanskje det kom av travlere hverdag på jobb også, ikke vet jeg. Vi fikk også et annet prosjekt som tok energien. Et gammelt hus ble vårt, og det skal settes istand til fritidsbolig. Et spennende prosjekt.

NOVEMBER


Så ble det så smått litt blogging igjen. Og berberisen som snart skal bøte med livet etter 40 års glede og frustrasjon viste seg fra sin beste side. Jeg tror den har sett sin siste høst... Men minnene mine om den er mange, både gode og vonde.
DESEMBER


Så kom desember med mer snø enn mine minner kan lete opp. For et syn. Og snøen ligger ennå, den. Den følger oss rolig inn i tjue-ti.
Og det gjør kanskje noen av dere som leser her også?
Iallefall så takker jeg for året som har gått og gleder meg til å ta fatt på et nytt.

1 kommentar:

Mariann sa...

Koselig oppsummering av året som gikk. Godt med en liten pause fra hagen nå på vinteren og så kan vi igjen begynne å glede oss til vår og lysere tider.
Godt nytt år!