mandag 20. oktober 2008

Vi har hatt barnedåp

Da har vi også hatt barnedåp for minstejenta vår på tre måneder. En hyggelig, hektisk dag med god mat og 24 kjekke gjester.

Her er det dekkede bordet med en av de hjemmelagede oppsatsene:




Den er laget av rosa roser og lyserosa nelliker fra Mega og tilbehør fra hagen som eføy, beinved og svarthyll (sambucus nigra 'black lace'). Den siste ga oppsatsen et dramatisk uttrykk som jeg likte.


Og ei lita jente måtte jo finne sin plass i blomstene. Måtte minstejentas liv bli mye dans på roser!



Femåringen hadde laget bordkort, og vi hadde presset høstblader fra en viftelønn, parykkbusk og alunrot ('plum pudding') som vi pyntet bord og tallerken med. Litt fargekræsj med de rosa blomstene, men siden høsten og barna er så fargerike valgte vi det slik.


Blomstene som ble til overs puttet jeg i min sølvkopp som jeg fikk til min dåp:

Jeg laget to kaker for anledningen, valnøttkake med krem og friske bær



og en sjokoladekake med nifst fett og sukkerinnhold...


Og så var det gode bidrag fra svigermor og mor.

Dåpsbarnet sov seg gjennom dagen, og det ble sagt at barn som sover seg gjennom dåpsdagen i dåpskjolen, blir meget snille og rolige barn.
Det lover godt!

7 kommentarer:

Elisa sa...

Så fint bordet var, og kakene ser fantastiske ut!

solfrid sa...

Gratulerer med vel overstått dåp! Nydelige blomster. Synes farfar sin var innmari søt.

Har du oppskrift på den kaken med valnøtter? Den så innmari god ut... *sier hun som ikke skal spise kaker*

Sine sa...

Den var god også, Solfrid:

3 eggehviter og 1 dl sukker piskes stivt
1 boks valnøtter (200 g) og 1 plate dronningsjokolade hakkes halvgrovt
Dette røres inn i eggehvite/sukker

Stek på 180 grader i 30-40 min
Pisk 1/3 l fløte med litt sukker og ha over kaka med friske bær på toppen

(Smart å smøre formen (24 cm) godt, helst ha i smurt bakepapir.)

Lykke til!
Alibi for å spise kaken: Valnøtter er sunt og sjokoladen mørk ;-)

hildeG sa...

Gratulerer med dagen! Så lekkert - både kaker og dekorasjoner :-)hi

solfrid sa...

*takktakk fra namnamdamen*

Vivishagerom sa...

Så nydelig bord og blomster pynt. Du er virkelig flink. Og så de kakene da, namm namm.....

Gratulerer med dåpen og ønsker dere lykke til videre.

Alexia sa...

Gratulerer med dåpsbarnet :). Du hadde pynta kjempefint synes jeg :D