tirsdag 18. november 2008

Litterært bloggermeme

Jeg kjører på med memer. Hvorfor i all verden heter det meme? Noen som har sjekket eller vet?
Dette har HildeG fått fra Eirin sin blogg og jeg kopierer:

1. Tror du at du kunne skrevet en bok? Har du lyst? Hva slags bok ville det vært?
Jeg kunne godt tenke meg det. Jeg har prøvd å komme igang, men det stoppet. Det måtte ha vært novellesamling eller noe, og den måtte ha handlet om mennesker i utvikling.

2. Nevn minst en forfatter du beundrer, og hvorfor.
Tja, forfatteren Knut Hamsun for hans fantasiske skildringer og språk, Arne Garborg for hans mot, observasjoner og språk. Jeg synes også Hanne Ørstavik er god, men etter å ha lest en del av henne, kan det bli litt dystert.

3. Hva er den siste boken du leste og hva er den neste boken du planlegger å lese?
Det er en stund siden jeg har hatt gode lesestunder, det går noe tregt. Men den siste jeg leste ferdig var Eg elska ho av Anna Gavalda. Jeg planlegger å lese flere bøker, men akkurat nå holder jeg på med Tett inntil dagene av Mustafa Can. Charlotte Isabel Hansen av Tore Renberg er påbegynt, men lagt til side for mer fristende bøker.

4. Boken som
a) anbefales på det sterkeste: Gulldronning, perledronning av Sigrunn Skjelbred
b) fikk deg til å gråte: Gulldronning, perledronning av Sigrunn Skjelbred og Tusen strålende soler av Khaled Hosseini
c) fikk deg til å le: Tja, det kan jeg ikke huske
d) gjorde deg flau eller uvel: Lolita av Vladimir Nabokov
f) du aldri har klart å fullføre: Det er en del av dem, dessverre...

5. Har du orden i bokhylla? Har du et system, og i så fall hva for slags?
Nei, igrunnen ikke. Jeg har fra jeg var 18 år og begynte å anskaffe meg bøker gruppert bøkene tilfeldig. Den første grupperingen er ennå festet i hodet mitt.

6. Hvilke språk leser du på?
Norsk, sjelden på engelsk og dansk

7. Hvor kjøper du bøker?
Jeg kjøper en god del på Bokklubben, ellers i bokhandlerne.

8. Hva ville tittelen vært på boken om ditt liv?
Trappen

På nattbordet:

Ingen kommentarer: