lørdag 1. november 2008

Strikketøy og impulsivitet

Akk, ja. Da har jeg nok en gang kommet i fase "gidder-ikke-mer-nå" på strikketøyet. Jeg begynte ivrig for noen uker siden, hadde to gode strikkedager, men den store strikkelysten har ikke meldt seg. Jeg er alltid så impulsiv når jeg vil strikke. Det betyr at straks jeg har luftet tanken om et nytt strikketøy, så står jeg i butikken og kjøper garn. Jeg tar meg sjelden tid til å tenke, og det medfører en god del påbegynte (og ikke avsluttede) strikkeplagg. Jeg er litt for impulsiv innimellom.



Nå legger jeg altså til side det som skulle (skal?) bli en tunika til femåringen. Jeg har ikke mønster, så jeg bare famler i vei med den konsekvens at jeg ikke gidder eter en stund for jeg ikke husker antall masker eller hvordan jeg har tenkt. Jeg skriver jo aldri ned noe, og dermed straffer jeg bare meg selv. Ja ja. Kanskje jeg får en dille om ei stund.

Erfaringer tilsier imidlertid noe annet. En kjapp gjennomgang av diverse strikkekurver i heimen dokumenterer det:

Denne kofta i str. 1 år var tenkt til nevøen min som nå er åtte.


Denne strikkejakken i str. 2 år var tenkt til femåringen min.

Denne strikkekjolen (i tynt, glansfullt heklegarn) str. 2 år var tenkt til femåringen min.

Denne strikkejakken i str. 5 år var tenkt til niesa mi som nå er 14.

Denne genseren str. 6 år var/er tenkt til femåringen min.

Og denne genseren er tenkt til meg selv for fem år siden.

JEPP!
Jeg tror jeg har en sperre på ermer...
(Men jeg fullfører jo en del innimellom da, må liksom få sagt det også. Og så har jeg en del upåbegynte prosjekter, dvs. garn og mønster.)

7 kommentarer:

Unknown sa...

Har også noen poser rundtomkring med slike prosjekter ja...

Else Marie sa...

heeee her hadde strikketøy samme skjebne også i mange år...
men fant ut at jeg strikker ermene først....lurt...
ingen prosjekter ligger lenger
i poser her

Marianne sa...

Oi, så flink du er til å strikke! Vet hva du mener, jeg har problemer med par, dvs to votter, sokker eller armer. Nr to er såååå kjedelig å begynne på...
Ang Lolita er det lenge siden jeg leste den, men har sett den eldste filmen flere ganger når jeg zapper forbi på en sånn classic-channel. Den nye med Jeremy Irons har jeg også sett da den var ny. Men det er jo alltid sånn at bøker får fram nyanser mye bedre. Hvilket trinn underviser du på da? Jeg er også lærer : )
Hyggelig at du lenker meg, lenker deg også!

Sine sa...

Charlotte - godt å vite at jeg ikke er alene.

Else Marie - var det det grepet som virkelig gjorde susen? Må kanskje prøve det da, men ermene er sååå kjedelige.

Marianne - har svart deg på din blogg.

Mokki sa...

heheh... jeg har en mariusgenser med en og en halv arm... påbegynt da min nevø var i produksjon. Han er nå 8 år *rødme* Jeg lider av vegring for å gjøre ferdig strikketøy...

Mariann S sa...

Sånne prosjekter har eg også massevis av ;-)
UFO kalles de vist (UFerdige Objekt) :-)
Eg har lyst å prøve ALT nytt....

Når eg strikker gensre no,
starter eg på armane,
då blir dei gjort ferdige.

Sine sa...

Så herlig at vi er mange!!!!